Tuesday, September 16, 2014

10 Tips Terkini Cuti ke Bandung 2014

10 Tips Terkini Cuti ke Bandung 2014 - Saya nak kongsi pengalaman saya yang terkini ke Bandung kepada anda semua. 10 Tips yang bakal saya kongsi ni sangatlah menarik dan penting untuk anda tahu sebelum ke Bandung, Indonesia. Tanpa tips-tips di bawah, anda mungkin tidak akan dapat memaksimakan percutian anda. Jom baca tips sekarang!



10 Tips Cuti ke Bandung

1. Pastikan anda mempunyai maklumat lengkap tentang diri anda, dan juga ahli keluarga atau kawan-kawan yang turut serta. Sebabnye sebelum anda tiba ke Hussein Sastranegara International Airport, anda kena isi borang kastam yang memerlukan info tentang diri anda, kat mana anda tinggal di Bandung, No. Passport dan lain-lain. So kalau dah prepare info awal-awal, takyah keluar passport semua lagi untuk isi borang kastam.

passport malaysia


2. Gunakan teksi untuk ke hotel anda. Tiba je di sana, anda akan nampak airportnya sangat kecil. Anda akan terus masuk beratur melalui kastam, dan kemudiannya ambil bagasi anda (check-in luggage) di sebelah kiri selepas kaunter kastam. Perkara pertama yang akan berlaku ialah anda akan ditegur oleh sesiapa di sana untuk menghantar anda ke hotel yang anda tinggal. Nasihat saya, JANGAN layan mereka kerana mereka mengenakan caj yang mahal. Kalau tak silap, lebih 2 kali ganda daripada teksi. Anda boleh dapatkan khidmat teksi dengan terus ke kiri dan menuju ke tempat letak kereta. Caj yang dikenakan cuma Rp 50,000 sahaja.



3. Gunakan pakej internet untuk melayari internet. Depan airport ada kedai-kedai makan dan di hujung kiri kedai, anda akan nampak kedai tukar wang (money-changer). Di situ, anda boleh beli simkad (saya menggunakan simPATI) dengan harga Rp 30,000 sahaja. Anda dinasihatkan untuk tutup mobile data di smartphone anda sebelum menggunakan simkad baru. Jika anda tidak tutup mobile data, kredit anda akan habis cepat kerana caj internet yang mahal tanpa pakej. Apa yang anda perlu lakukan untuk langgan pakej internet ialah dengan dial *363# kemudian pilih Paket Opera Mobile (lebih kurang, saya tak ingat namanya). Bergantung kepada berapa lama anda di sana, anda boleh pilih pakej untuk 1 hari, 7 hari ataupon 30 hari. Saya berada di sana cuma untuk 3 hari jadi saya gunakan pakej 1 hari yang berharga Rp 3,300 (lebih kurang RM1 sahaja bergantung kepada tukaran matawang). Pakej ini akan diperbaharui pada esoknya, selagi anda punya kredit lebih daripada Rp. 3,300. Jika anda pilih pakej 7 hari atau 30 hari, caj internet sehari akan jadi lebih murah!


4. Sewa kereta dan pemandu (supir) untuk ke mana-mana tempat yang anda nak lawat di Bandung. Harga sewa kereta (kebiasaannya toyota avanza atau suzuki APV) ialah kira-kira Rp500,000 untuk 12 jam. Harga termasuk sewa kereta, supir, parking, dan makan minum supir. Harga tidak termasuk tiket ke tempat-tempat tertentu yang memerlukan bayaran. Anda boleh dapat lebih murah atau mahal, tapi harga cuma sekitar yang saya sebutkan di atas. Saya juga dah survey harga jika kita sewa kereta tanpa supir, tapi jumlah perbelanjaan akan jadi lebih kurang Rp 800,000. So, saya nasihatkan anda ambil sahaja khidmat supir.



5. Plan perjalanan anda. Antara tempat-tempat menarik yang anda boleh lawat ialah Tangkuban Perahu, Kebun Strawbery, Ladang Teh, Sari Ater Hot Spring, Kawah Putih dan macam-macam lagi yang boleh anda jumpa di Google. Tangkuban perahu berada di utara Bandung, manakala Kawah Putih di selatan Bandung. Mengikut pengalaman saya, anda perlukan masa 1 hari untuk melawat tempat-tempat di utara Bandung, dan 1 hari lagi untuk melawat tempat-tempat di selatan Bandung. Bagaimanapon, perjalanan ke Kawah Putih lebih jauh jika dibandingkan dengan perjalanan ke Tangkuban Perahu.


6. Transport jika tak gunakan teksi atau kereta sewa. Anda boleh menggunakan khidmat angkutan kota. Angkutan kota ni rupa dia macam van yang pendek berwarna warni, dan pintunya sentiasa terbuka. Anggaran bayaran untuk angkutan kota cuma Rp2,500 - Rp3,500 sahaja. Anda boleh refer dekat sini kalau nak tau route angkutan kota - http://www.transportasiumum.com/content/rute-angkot-bandung. Tapi kalau susah nak faham, tanya je dekat receptionist hotel, sure diorang bantu.


7. Makanan di sekitar Bandung. Majoriti penduduk Bandung beragama Islam. Untuk mendapatkan makanan yang halal sangatlah banyak. Antara makanan yang anda boleh cuba ketika di Bandung ialah Nasi Ayam Penyet, Nasi Ayam Timbel, Nasi Padang dan lain-lain. Lagi satu, jangan lupa untuk makan Murtabak Manis! Sedap sangat.. ala-ala apam balik tapi ada macam-macam inti macam coklat, cheese dan lain-lain. Ada satu medan selera yang besar dipanggil Paskal Food Market, di jalan Pasir Kaliki kalau anda nak cuba. Kat situ ada berpuluh kedai makan, dari makanan lokal ke makanan western. Tapi rasanya buka malam je. Bila nak balik ke hotel, kemungkinannya anda perlukan khidmat teksi dan masa ni, diorang akan caj tak guna meter. So hati-hati, harga yang mereka tawar kepada anda, minta tawar lagi sehingga 50%. Jika mereka tak setuju, jalan je cari teksi lain. Nanti diorang akan panggil dan setuju dengan harga anda. Tapi kalau terpaksa, anda ambil je mana-mana teksi. Rasanya maksimum yang anda patut bayar ialah sekitar Rp 30,000 je melainkan hotel anda kat hujung dunia hehe.


8. Ketahui tempat-tempat outlet yang anda nak pergi. Antara outlet-outlet yang terkenal ialah Rumah Mode, Toko Tiga, Outlet Jalan Dago, Outlet Jalan Riau, Outlet Jalan Setiabudi dan Outlet Jalan Cihampelas. Tapi jika anda ke outlet Cihampelas, awassss.. di sini ada produk yang mereka panggil ASPAL = asli tetapi palsu :D Tempat favorite saya ialah Rumah Mode.



9. Tempah baju di Bandung. Antara perkara yang membuatkan rakyat Malaysia datang ke Bandung ialah untuk tempah baju. Kenapa? Sebab di sini kainnya murah berbanding Malaysia, dan baju yang anda tempah boleh siap dalam masa 1 hari sahaja! Best kan? Di Bandung, anda boleh beli kain dan tempah baju di Pasar Baru. Saya sendiri pernah tempah baju kot dan baju melayu di situ. Ketika membeli kain, pastikan anda tawar sebanyak mungkin. Buat je muka tebal. Tapi kalau muka nipis jugak, anda bayar je la harga tu kan. Atau anda boleh buat-buat lari ke kedai lain, dengan harapan dia akan panggil anda dengan harga yang lebih rendah :D Kedai-kedai kain kebanyakan berada di tingkat 3. Bila nak tempah baju, anda boleh naik ke tingkat 4. Anda boleh juga menggunakan khidmat tailor di kedai kain yang anda beli, tapi harga memang tak berapa nak murah la. Hari tu kitorang kena dalam Rp 1,300,000! Kalau cari tailor sendiri, anda boleh dapat harga dalam Rp 650,000 je.


10. Aktifkan kad debit anda. Sebelum ke Bandung, anda dinasihatkan untuk bawa wang rupiah yang anda boleh dapat kat money-changer. Tapi kalau tak bawa banyak pon, asalkan anda dah aktifkan debit kad anda untuk pengeluaran di luar negara, anda boleh keluarkan duit daripada ATM. So takde masalah kan? Saya hari tu tukar duit di money-changer, rate dalam Rp 1 juta = RM274.40. Tapi bila keluar duit kat Bandung, dapat rate lagi murah. Rp 1 juta = RM272. Beza sikit je tapi tak sangka jugak kan. So jangan terlalu risau kalau nak keluar duit di ATM sebab kadar tukaran dia tak jauh beza pon, dan mungkin boleh dapat lagi murah.


Semoga dengan perkongsian saya dapat membantu anda semua bercuti di Bandung dengan lebih baik dan menyeronokkan. Rasa bersalah juga kalau tak share kan tips-tips ni sebab memang penting untuk tau. Dulu sebelum ke Bandung pon macam-macam saya google tips. Kalau nak selalu dapat tips-tips menarik macam ni, sila follow saya:

http://dausphoto.blogspot.com

Blog ni la kan. Mana lagi :P Ok, jumpa lagi

Ahmad Firdaus



4 comments:

  1. Jom...jom...
    Cuti cuti Bandung with family
    And get our amazing tour package for 4 Days 3 Night..
    ▪ 4 pax price about 940K/94sgd/284RM

    ▪ 5 Pax Price about 870K/87sgd/264 RM

    ▪ 6 Pax price about 820K/82Sgd/246 RM

    ▪7 Pax price about 785K/78.5Sgd/238 RM
    πŸ‘ πŸ‘“πŸ‘žπŸ‘ŸπŸ‘’πŸ‘—πŸ‘œπŸ‘’πŸ’°

    Note : Package included
    ▪ Daily transport included driver, fuel, tol, parking, driver meals
    ▪ New car with 7 seater, full Aircon
    ▪ Daily mineral water
    ▪ Breakfast daily from hotel
    ▪ Daily tour (as costumer request)
    ▪ Hotel 3 star with 2 person inside
    ▪ Airport pickup and drop
    ▪ Tax and service
    Hotel choice 🏀🏣🏒
    ▪ Tebu hotel ( riau street )
    ▪ Fave braga (inside shoping mall)
    ▪ Kembang hotel (cihampelas jeans street, cihampelas walk shoping mall )
    ▪ Citra dream hotel (walking distance to pasar baru)
    ▪ Dbest hotel pasar baru (with pool)

    More detail you can contact us
    Primera Trans Bandung
    Whatsapp : +62823 1522 3335
    Gmail : primeratrans@gmail.com
    Path : Primera trans
    Facebook : Primera Trans Bandung

    Happy holiday allπŸŽΆπŸŽ΅πŸ“πŸ“πŸŽ‰

    ReplyDelete
  2. PAKEJBUDGET BERCUTI BANDUNG

    ABIM TRANSPORT Services menawarkan percutian hebat
    dan ekslusif
    Ke Bandung pada harga istimewa khas untuk
    orang Malaysia.
    Rasailah keseronokan percutian dan keindahan kota
    Bandung disamping menikmati suasana
    membeli belah di rangkaian factory outlet yang
    menjanjikan pelbagai barangan pada harga murah!!
    Dan juga jangan lepaskan peluang merasai keenakkan
    makanan yang pelbagai dan sedap....

    Package Rate :
    -pakej transport+hotel (2pax)

    *3D2N = RM 260/pax
    *4D3N = RM 375/pax
    *5D4N = RM 480/pax

    -pakej transport+hotel (4pax)

    *3D2N = RM180/pax
    *4D3N = RM 260/pax
    *5D4N = RM 330/pax

    -Pakej transport+hotel (6pax)

    *3D2N = RM 150/pax
    *4D3N = RM 215/pax
    *5D4N = RM 285/pax
    Hotel facilities:
    -Ac
    -Free Hot spot / wi fi
    -Cable-Tv
    -Breakfast
    -Hot & cold water
    -Free parking
    * room deluxe ~king bed size hotel 2star also include free buffet breakfast
    Group yang sudah kami layani
    -CIMB Group Company From Malaysia
    -Tv 3 malaysia
    -My bank group company
    -Petronas Company
    -Family trip
    -Pelajar Trip
    -Back pac trip
    -Dan lain-lain
    Sekiranya anda berminat menyertai percutian
    Sila hubungi :
    WhatsApp : +6281220553050 (fast response)
    e-mel :abimtourandrentcar@yahoo.co.id

    ReplyDelete
  3. PROMOSI HEBAT HABIS2 SAN!!!
    Kereta sewa Bandung Murah jerr harga kasih sayang Sudah bermulai!

    JOM TEMPAH LAJU2
    SESANGAT MURAAAAAAH
    Cuti cuti Bandung with OMEGA JAYA TOUR

    ●7 seater 350.000,IDR/35sgd/106RM/Day

    ●11 - 14 seater 700.000, -IDR/70sgd/212RM/Day

    ●Toyota Commuter 15 seater exclusive car 800.000, -IDR/80sgd/243RM/Day

    ● Van 18 seater 850.000, -IDR/85sgd/258RM/Day

    Kereta included :
    ☆ Driver / Supir
    ☆ Fuel / Petrol / Minyak
    ☆ Tol / Highway ticket
    ☆ Parking charge
    ☆ Daily mineral water

    ■■ Bus charter
    • 31 Seater New jet bus
    • 47 Seater New jet bus
    • 59 Seater New jet bus

    Jom..arrange your Bandung holiday

    kenapa ANDA harus harus tempah order dengan saya???

    ✔Berpengalaman luas di dalam bidang pelancongan Bandung
    ✔Perkhidmatan ; layanan yang PANTAS, MESRA, AMANAH, & JUJUR
    ✔BERUSAHA bersungguh-sungguh kepada anda SERVICES ORIENTED
    ✔Pelanggan mesti BERPUAS HATI & GEMBIRA
    ✔Pelanggan akan menjadi KAWAN kepada saya


    TEMPAHAN
    MAS FATURRAHMAN
    WHATSAPP / CALL / TEXT / LINE
    +62 822 951 999 22
    +62 822 951 999 22
    +62 822 951 999 22

    email & fb
    omegajayatour@gmail.com

    tanya shj pun xapa, survey2 dahulu..xsalah pun.. tk mau malu2 yer

    ReplyDelete
  4. Salam Satu MALAYSIA OULLLS

    pakej BAJET MURAH BUANGETTTTT BANDUNG (included : bilik hotel,buffet breakfast and transport). Murahnye......sampai mata lebam shock nye.

    butiran perjalanan (boleh tukar)
    Day 1
    > airport bandung or train station bandung
    >Pasar Baru
    >lunch at kedai makan kemangi try special menu *ayam bakar jerebu
    >Toko Tiga (Branded Jeans)
    >depasion factory outlet kain potong
    >rumah kain dan telekung
    >Factory Outlet At Jalan Riau and Jalan dago
    >dinner at restaurant padang *sederhana

    Day 2
    >Gunung Tangkuban Parahu Crater
    >floating market Lembang, deranch, taman bunga begonia, pelangi waterfall, the lodge of maribaya, grafika cikole Lembang
    >lunch at DSDL Restaurant try special menu *ayam nyumpet
    >Strawberry and tea park
    >Membeli-belah di Rumah Mode & Cihampelas Jeans Centre & factory outlet
    >dinner at iga bakar mas giri try special menu *iga bakar (ribs) penyet


    day 3
    >kawah putih crater or trans studio bandung (pilih salah satu jer)
    >lunch at saung andir restaurant try makan menu kampung *ayam goreng brengsek
    >cibaduyut street area barangan kulit
    >masjid agung bandung, alun2 area and braga area
    >paris van java shopping mall
    >dinner at BML try the original bakso at bandung

    Day4
    >check out hotel bandung
    > Oleh-2 Bandung (cake Lapis, Brownies Amanda, dan Kartika Sari)
    >Airport transfer


    *rate per person :
    RM370 per person if 2 person
    RM295 per person if 3 person
    RM260 per person if 4 person
    RM235 per person if 5 person
    RM230 per person if 6 person
    RM220 pdr person if 7 person

    *rate included
    ~transportation type kereta is toyota avanza or Luxio included = petrol,parking,pemandu,kereta dan high way tiket.
    ~1 room dimuat 2 person semasa 4d3n
    ~buffet breakfast

    *rate is not included
    ~lunch and dinner
    ~entrance fee per kereta and entrance fee per person at tempat lawatan

    *no hidends charge

    kenapa ANDA harus harus order dengan saya???

    ✔Berpengalaman luas di dalam bidang pelancongan Bandung
    ✔Perkhidmatan ; layanan yang PANTAS, MESRA, AMANAH, & JUJUR
    ✔BERUSAHA bersungguh-sungguh kepada anda SERVICES ORIENTED
    ✔Pelanggan mesti BERPUAS HATI & GEMBIRA
    ✔Pelanggan akan menjadi KAWAN kepada saya


    TEMPAHAN
    MAS FATURRAHMAN
    LAJU2 PM
    WHATSAPP / CALL / TEXT / LINE

    +62 8956 0220 4291
    +62 8956 0220 4291
    +62 8956 0220 4291

    email & fb
    omegajayatour@gmail.com

    tanya shj pun xapa, survey2 dahulu..xsalah pun.. tk mau malu2 yer

    ReplyDelete